نماز چيست؟مفهوم نماز چيه؟

اين وبلاگ فقط براي فراخوان اولين جشنواره سراسري نماز در فضاي مجازي ايجاد شده است

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

نماز چيست؟مفهوم نماز چيه؟

نمازچيست؟

 

نماز يكي از صورت‌هاي عبادت وپرسش است كه در برخي از

دين ها وضع شده‌است.

 

واژهٔ نماز واژه‌اي عربي است كه ايرانيان براي واژهٔ «صلاة» عربي  به كار بردند. اين واژه به معناي خم شدن، سر فرودآوري براي ستايش پروردگار، احترام و اظهار بندگي و اطاعت استواژهٔ نماز نام‌واژه‌اي از فعل نميدن فارسي به معني تعظيم‌كردن است.

برخي حدس زده‌اند كه اين واژه از واژهٔ «ناماسته» در زبان سانسكريت گرفته شده‌باشد كه محتمل نيست.

 

مفهوم شناسي نماز 

«صلاة» كه درلسان شرع براي فعل عبادي خاصي يعني همان «نماز» به كار برده شده است، در لغت به معناي دعا، استغفار، رحمت و مغفرت، ثناي نيكو، درود و تعظيم است واگر به خداوند نسبت داده شود، به معناي رحمت و ثناي بر بندگان مي‌باشد و در اصطلاح نيز به عملي عبادي اطلاق ميشود كه متّشكل از اجزاء و شرايط خاصّي است و بايد با قصد قربت به پروردگارهر روز در چند نوبت به جا آورده شود.

«صلاة» يا نماز به عنوان فعلي عبادي كه به منظوردعا و نيز تعظيم الهي انجام ميشود، يكي از مشتركات اديان الهي است، هرچند شكل و نحوهٔ انجام آن در اديان مختلف متفاوت ميباشد. از همين روست كه در قاموس كتاب مقدس در معناي واژه نماز آمده است: «نماز معروف است و يكي از واجبات دينيه هر روز تمام ملل و مذاهب است، چه منفرداً و چه جماعتاً...» و پس از آن به شرح معناي نماز بر مبناي تورات و انجيل  پرداخته تا آنكه مي‌نويسد: «احدي جز منكرين خدا منكر نماز و دعا نيست...».

در نوشتار حاضر نيز از «نماز» همين معناي فوق اراده شده است و حقيقت شرعيهٔ آن كه در اسلام از اين اصطلاح اراده ميشود، مدّ نظر نمي‌باشد

محمد مسعود نوروزي معتقد است كلمه نماز از ريشه نماچ كه در پارسي ميانه (پهلوي زمانساسانيان) است گرفته شده و فعل نماچ پورتن به معناي نماز بردن و تعظيم كردن به كار رفته‌است؛ و قبل از آن در ايران باستان از ريشه نم به معناي خم شدن و سر فرو آوردن مشتق شده‌است. دراوستانماز به صورت نمنگه يا نمه به معناي دعا و درود آمده‌است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.